Sembla mentida que, ja en la
segona dècada del segle XXI, encara haguem de commemorar el Dia de la Dona.
Malauradament segueix essent necessari, ja que el camí cap a la igualtat de
gènere és llarg, i queda molt per recórrer. Avui com ahir, Gràcia es mobilitza.
Tanmateix, ahir no era tan fàcil, i per aquesta raó ens proposem ressaltar
algunes d’aquelles lluitadores que en temps difícils van abanderar el color
violeta.
A finals del segle XIX el
feminisme amb prou feines havia arribat a Espanya. Una de les principals
pioneres d’aquest corrent, Olympe de Gouges, considerada actualment una de les
principals pensadores del segle XVIII, el segle d’or francès, era
desprestigiada, ignorada o desconeguda. Fins i tot amplis sectors dels corrents
polítics i socials més progressistes no entenien que home i dona poguessin ser
considerats per igual.
Era un context extremadament
difícil per a l’incipient feminisme espanyol. Per tot això, és molt meritori el
sacrifici que algunes dones van fer per a que la defensa de la dona no fos
inexistent, per a desenvolupar una espècie d’embrió sobre el qual es basa la
lluita d’avui dia. No sense sentir-nos una mica orgullosos, podem afirmar que
el nostre barri va estar a l’avantguarda d’aquest moviment.
Sota la calor de la francmaçoneria
Gran part del feminisme de finals
del segle XIX i principis del XX estava integrat o emparat per la maçoneria. Cal
fugir del tòpic i entendre les societats maçones com nuclis de pensadors
avançats al seu temps. Més enllà dels rituals i el secretisme, els maçons eren
humanistes que defensaven el perfeccionament de l’individu, que s’assolia
mitjançant la llibertat d’esperit i emprant sempre la raó com a eina analítica
de la realitat. D’aquesta manera, estudiant les filosofies més diverses i
emprant mètodes espiritistes, advocaven per idees com la igualtat, la
fraternitat, la tolerància, la humilitat, la bondat i el continu millorament,
sempre humanísticament parlant.
Així doncs, no és estrany que les
dones crítiques amb la seva situació s’enrolessin en la maçoneria, tot i no ser
una condició indispensable. No cal dir que maçoneria i feminisme compartien
impopularitat i eren el blanc de les més diverses calúmnies que, des del
temorós poder establert, eren incessants.
L’andalusa
Si hem de destacar un nom propi,
aquest és Ángeles López de Ayala. Nascuda a Sevilla l’any 1856, des de ben jove
fou militant del lliurepensament espanyol i va col·laborar amb diverses lògies
maçones i publicacions progressistes. Filla d’un dramaturg, ben aviat fou
animada a escriure, fins al punt que als 16 anys va escriure la seva primera
novel·la El triumfo de la Virtud, que va rebre molt bones crítiques, i
el 1881 fou premiada en el II Centenari de la mort de Calderón de la Barca pel
seu treball La educación de la mujer.
Durant la seva joventut va
participar en diferents societats maçones espanyoles, amb el que es va guanyar
mala fama entre les autoritats civils i eclesiàstiques de l’estat. El seu
talant i ideologia li va costar més d’un disgust, ja que sovint fou perseguida
per a silenciar-la, fins al punt que va passar per les presons de València i
Barcelona, i que van atemptar contra ella cremant-li la casa a Santander. La
seva fama va transcendir fronteres, erigint-se com una figura feminista de
referència internacional, i gràcies a això va convocar el 1888 el primer
Congrés Espiritista Internacional a Barcelona, el 1896 va fundar el republicà
diari El Progreso i va assistir el 1904 al congrés de lliurepensament
celebrat a Argentina.
Ens arrenca un somriure saber que
aquesta gran dona, després de rondar per tot l’estat, va decidir de viure al
barri de Gràcia per l’ambient que s’hi respirava en aquesta aleshores
progressista vila. Aquí és on va seguir la seva lluita durant gairebé la meitat
final de la seva vida, i la seva presència va fer de Gràcia un punt referència
del feminisme internacional. Abans, però, va participar en la Gran Lògia
Simbòlica Regional Catalano-Balear, i també en la Lògia Constància, la qual
estava situada en el gracienc carrer Torrijos.
A més, López de Ayala va exercir
d’imant per a altres dones de renom, de les quals en destacarem dues: per una
banda, Amalia Domingo Soler, també sevillana i també decidida a viure a Gràcia,
popular per haver estat editora de la revista Luz del Porvenir, segons
alguns la més important publicació espiritista de l’època; per l’altra, Teresa
Claramunt, que s’erigiria com a una destacadíssima militant anarquista
catalana, i que, tot i no viure al barri, fou una crucial col·laboradora en les
entitats de la vila.
La Sociedad Progresiva Femenina
D’aquesta manera, des de la Lògia
Constancia i de la mà de López de Ayala es va fundar, el 1898, la Sociedad
Progresiva Femenina, que des de 1889 s’havia anomenat Sociedad Autónoma de
Mujeres. Estava situada al número 2 del carrer Sèneca, dins dels límits de la
vila. Amb poc temps, i en gran part a causa de la notorietat de moltes dones
que hi participaren, aquesta associació es convertiria en una dinamitzadora
fonamental de les reivindicacions feministes, tant a nivell nacional com estatal, i amb veu clara
i forta en fòrums internacionals.
Aquesta societat estava composta
per dones preocupades per la inferioritat social del seu gènere. Eren dones
conscienciades, fortes, batalladores i no necessàriament maçones. Paraven l’atenció
en la situació de la dona en general, però particularment es centraven en les
condicions de la dona treballadora. Per tant, més enllà dels clàssics postulats
feministes com la llibertat sexual, el divorci i molts altres, es centraven en
la desigualtat a nivell laboral i educatiu.
En aquest sentit, advocaven per
una major i millor instrucció i educació de la dona, sempre dins dels ideals de
la maçoneria, a l’estil educatiu de l’Escola Moderna propugnada per Francesc
Ferrer i Guàrdia. D’aquesta societat sorgiren els principals projectes
educatius femenins, sempre humiliats i rebutjats per les autoritats civils i
eclesiàstiques, mai prou definits per la impossibilitat d’implantar-los.
Tanmateix, aconseguiren fundar una escola laica femenina, anomenada Guttemberg,
situada primer al carrer Hospital i després al carrer Cadena, al centre de
Barcelona.
Un altre de les principals fites
aconseguides fou la creació del diari Gladiador del Librepensamiento,
primer periòdic femení que esdevingué l’òrgan de premsa de la societat i en el
que hi van col·laborar destacadíssimes dones lliurepensadores. Com La Luz
del Porvenir, era una publicació de dones i per a dones, dotant-les d’un
espai dins la premsa que els havia estat negat. Com ens podem imaginar, les
publicacions de l’època contemplaven un món ocupat només per homes, amb el que
era una autèntica novetat que es difongués públicament els interessos i les
inquietuds majoritàriament femenines.
En definitiva, podem reafirmar
que Gràcia fou un focus de feminisme molt important a finals del segle XIX i en
els primers anys del segle passat. Fins aquí la nostra petita aportació al
recentment finalitzat Dia de la Dona Treballadora: un petit homenatge a les
dones que des del nostre barri van dur a terme una decidida lluita pels seus
drets. Considerarem aquestes lletres una introducció a la vida i obra
d’aquestes dones i la societat que van conformar, ja que ben segur els podríem
dedicar àmplies narracions si la informació fos més accessible. Seguirem
treballant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada