A mesura que s'acostava la Festa
Major de Gràcia, des del bloc, s'havia pensat tancar el bicentenari amb un
epíleg que reflexionés sobre l'impacte que té el context social i polític de la
vila, de Barcelona i del país en la celebració de la festa.
La idea era parlar del que, fins el moment, es preveia que seria el tema més polèmic per les notícies que generava i els efectes reals que tenia sobre la vida quotidiana a Gràcia: el turisme, la massificació, la gestió del mateix, el negoci que genera i el drama de la gentrificació que provoca.
Si tot hagués anat com
s'esperava, aquest article hauria fet una mirada al passat i hauría explicat
com a meitats del segle XIX, el Consistori barceloní es veia obligat a mantenir
les portes de la muralla obertes unes hores més de l'habitual per permetre que
la gent que venia de Gràcia el dia de la Festa Major pogués entrar i evitar
així les aglomeracions que es produïen als accessos a la ciutat. Hauríem
esmentat l'anècdota de com en alguna ocasió s'havia demanat al mateix
Consistori il·luminar l'actual Passeig de Gràcia perquè els barcelonins no
fessin el camí de tornada sota la negra nit.
També hauríem fet esment dels
programes oficials que els anys seixanta del segle passat apareixeren donant
informació amb diferents idiomes convidant als turistes a ser partíceps de la Festa.
De com en el canvi de segle a molts graciencs se'ls omplia el pit d'orgull quan
algún foraster els reconeixia a través de les festes i de la polèmica gestió de
l'èxit que s'ha fet posteriorment.
Malauradament, però evidenciant
l'efecte que té la realitat sobre la Festa, el bicentenari no ha estat marcat
per la polèmica al voltant del turisme, la seva gestió i les seves
conseqüències. Un tràgic i lamentable succés ha trascendit tota la resta.
L'atemptat terrorista a Les Rambles i a Cambrils amb les conseqüents víctimes
han modificat tota escena possible. Durant tres dies, Gràcia, en resposta a
l'atac, en solidaritat amb les víctimes i atenent el dol decretat per
l'Ajuntament de Barcelona, va clausurar bona part de les activitats festives
durant tres dies.
Tornant a mirar el passat
observem com no és la primera vegada que un conflicte de caràcter violent
trastoca la celebració.
L'any 1896, un any abans de
perdre l'autonomia municipal, i en ple conflicte a Cuba, molts vilatans
demanaren a l'alcalde Francesc Derch suspendre els actes de la Festa Major. La
vila no estava preparada per a gaires alegries amb molts veïns
combatent a l'illa del Carib.
Poc després, el 1909, foren els
fets coneguts com la Setmana Tràgica els que provocaren, aquest vegada sí, la
suspensió de la Festa. La crida dels reservistes a la guerra que l'estat espanyol
estava lliurant al nord d'Àfrica va generar una revolta que va acabar amb
diversos morts i ferits i alguns edificis religiosos de la vila cremats. I tot
plegat a les portes de la Festa Major, del 26 de Juliol al 2 d'Agost. L'any
següent, la Festa es va celebrar, però amb la polèmica de l'any anterior molt
present fins al punt que el sermó que encetava la festa va tenir un clar
rerefons polític, elevant la figura de la pàtria (l'espanyola), la cristianitat
i en contra dels revolucionaris "que
no solament anaven contra la pau [...] sinó també els que coadjudaven la tasca
d'aquests amb lleis que tancaven la porta a la gent honrada i l'obrien a totes
les idees demolidores".
L'Agost de 1917, en el context de
la Primera Guerra Mundial, el Capità General José Marina Guerra va decretà
l'estat de guerra. S'acabava de convocar una vaga general a tot l'estat
encapçalada per la CNT i la UGT i el suport del partits progressistes i republicans.
Encoratjats per l'èxit de convocatòries recents i inspirant-se amb la Revolució
que s'acabava d'engendrar a la llunyana Rússia, els vaguistes no comptaven amb
una resposta tan crua per part de l'Exèrcit. En cinc dies moriren una setantena
de vaguistes. És per això que aquell mes d'Agost a Catalunya no es van celebrar
Festes Majors, entre elles, la de Gràcia.
La Festa de 1936 es va celebrar
amb la Guerra Civil iniciada. Feia un mes que els republicans havien sofocat
l'aixacament militar a Catalunya i l'havien expulsat de les seves fronteres.
Però la guerra continuava. Aquell any, els pocs actes que se celebraren foren
destinats a recaudar fons per a la Defensa de la ciutat i per al Comité de Milícies
Antifeixistes. El 1937, la Festa ja no es va celebrar. Aquesta no tornaria a
fer-se fins l'Agost de 1939, amb la recent victòria dels sublevats i amb la voluntat
clara d'intentar normalitzar la nova cojuntura social i política del país.
Finalment, cal destacar que arran
d'un altre atemptat mortífer, el de Nova York l'any 2001 i sota el pretext que
a l'Iraq el Règim de Sadam Hussein posseïa armes de destrucció massiva i
col·laborava amb l'organització terrorista d'Al-Qaida, els Estats Units i els
seus aliats, entre ells l'Espanya que governava José Maria Aznar, van iniciar
un nou conflicte bèl·lic que es va allargar fins a vuit anys, del 2003 al 2011.
L'impacte d'aquell conflicte a nivell internacional, les víctimes televisades i
les sospites que el pretext era una cortina de fum que amagava altres
interessos geoestratègics a la zona van fer que a nivell mundial s'estengués la
flama de la pau sota el lema de "No a la Guerra". Aquest clam no va
passar de llarg per la Vila de Gràcia. El 2003, pocs mesos després d'esclatar
el conflicte, la Festa va tenir un component reivindicatiu important. Molts
actes van tenir de rerefons aquella guerra i, fins i tot, el carrer Igualada va
fer el guarnit al voltant d'aquest tema i posant molt d'èmfasi en el famós
lema.
Com veiem, han sigut moltes les
vegades que la realitat ha colpejat l'esperit festiu i lúdic de la Festa Major.
Molts s'han enfrontat a les ganes de viure i divertir-se de la gent, però com
sempre, han fracassat. Enguany, el regust amarg de l'atemptat a Barcelona i
Cambrils, el dol per les víctimes i la ràbia vers l'intent repetit dels
totalitarismes a imposar-se no han permès als graciencs gaudir de la seva festa
més popular. Però l'any que ve, la del 201 aniversari, es tornaran a omplir els
carrers de veïns i forasters, de vells i joves, de dia i de nit, perquè les
ganes de viure, ningú ens les podrà prendre mai.
Bibliografia:
- Sanclemente, Vicenç; Gràcia. Història de la festa més gran del pla. Edicions Carrer Gran, Vila de Gràcia, 1990
- Exposició Bicentenari de la Festa Major de Gràcia
A Gràcia persistim en pasar-nos-ho bé!
ResponElimina